CZYM JEST ICO?

ICO (Initial Coin Offering) to jeden ze sposobów w jaki firmy powiązane z rynkiem kryptowalut mogą zbierać fundusze na swoje przedsięwzięcia. Dla start-upów działających w oparciu o technologię blockchain jest to znacznie szybszy i mniej rygorystyczny sposób na zbieranie funduszy na swoje założenia, niż przykładowo branie pożyczki od banków. Pierwsi nabywcy inwestują w firmę swoje pieniądze lub kryptowalutę – np. Ethereum a w zamian dostają określoną ilość nowej kryptowaluty emitowanej przez firmę.

Jak przebiega ICO?

Zazwyczaj tak samo jak w przypadku innych startupów. Firma, która chce zebrać pieniądze w ICO dostarcza dokumenty, które m. in. o tym:

  • co to za projekt
  • co się stanie gdy projekt zbierze odpowiednią ilość środków
  • ile wcześni udziałowcy dostaną za swój wkład
  • ile będzie trwała kampania
  • roadmap – czyli kolejne kroki milowe projektu

Podczas kampanii ludzie zwyczajnie wykupują kryptowalutę dystrybuowaną przez firmę. Cały proces przypomina nieco pierwszą ofertę publiczną spółek, podczas której są wyprzedawane pierwsze akcje firmy. Jeśli nie uda się zebrać wyznaczonej kwoty w określonym terminie, pieniądze zostaną zwrócone z powrotem do osób, które je wpłaciły. Jeśli natomiast zbiórka odniesie sukces to pieniądze zostaną przeznaczone na realizację założeń ICO.

Dlaczego ktoś miałby inwestować w ICO?

Oczywiście z powodu oczekiwań, że wyjmie się więcej niż się włożyło. Wcześni nabywcy oczekują, że nowa kryptowaluta po prostu zyska na wartości i po ICO będzie warta więcej niż w momencie gdy w nią zainwestowali. Jednym z przykładów udanej kampani ICO jest platforma Ethereum, która wdrożyła własną kryptowalutę noszącą tę samą nazwę co serwis. Projekt został wdrożony w roku 2014 i zebrał 18 milionów dolarów. Wtedy jedno Ethereum było warte 40 centów. W 2015 projekt wszedł w życie a już w roku 2016 jedno Ethereum było warte 14 dolarów. Obecnie jedno Ethereum jest warte ponad 700 dolarów i wciąż rośnie. Oznacza to mniej więcej 1750 krotny wzrost od ICO.

Kampanie ICO są podobne do IPO lub croudfundingu. ICO i IPO są do siebie niezwykle podobne, tyle że zamiast papierów wartościowych jest wyprzedawana kryptowaluta emitowana przez firmę. Jednak o ile w IPO biorą udział inwestorzy, tak w ICO możemy mówić o osobach wspierających projekt na wzór croudfundingu. Różnica pomiędzy ICO a crowdfundingiem jest taka, że podczas ICO ludzie oczekują na zwrot z inwestycji, podczas gdy przy croudfundingu mówimy raczej o dotowaniu czegoś dla samej idei.


Mimo, że odbyło się już wiele udanych kampani ICO to trzeba być ostrożnym, ponieważ nie wszystkie projekty po zebraniu pieniędzy okazują się strzałem w dziesiątkę. Warto jednak rozważyć inwestowanie w ICO, ponieważ jest mnóstwo przykładów, takich jak np. Golem, Wings, Humaniq i wiele innych, które potwierdzają, że można na tym bardzo dobrze zarobić. W serwisie CrypoProfit będziemy opisywać projekty ICO, które naszym zdaniem mają duże szanse na odniesienie sukcesu i zapewnienie zysku inwestorom.
Artykuł powstał we współpracy z www.cryptoprofit.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *